top of page
  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

De klassiekers van de Galgenwaard

'Support your local.' FC Utrecht, een leven zonder is onmogelijk. Alles wat Utrechts is, heeft bij mij een streepje voor. Een speler, trainer of beleidsbepaler uit de regio, krijgt van mij altijd langer de tijd om zich te bewijzen dan iemand van buitenaf. Uitzonderingen daargelaten uiteraard. Kinderachtig? Misschien, maar zo voel ik het. Daarom ben ik zo blij met van Seumeren, Zuidam, Schut, de Jong en Kruys. Er stroomt Utrechts bloed door de organisatie, dat houdt ons gezond!


Ik heb vaak van die momenten dat ik denk aan vroeger. Dat je 'uit je dak' ging op de marathon en dat je over containers moest klimmen om de uitsupporters welkom te heten. Ik hoor verhalen van mijn vader over de wielerbaan, waar je met een kartonnetje van af kon glijden. Ik denk aan de Utrechtse klassiekers die door de boxen knalden in de Galgenwaard. De Vormers, Hans de Wit, Herman Berkien, Danny & Gerard, Henk Westbroek, Rik Hoogland, Martin van Doorn, FC Utrecht en de Rackets, en Tauro niet te vergeten.


Juist de invloed van de Utrechtse tonen op wedstrijddagen mis ik tegenwoordig in het stadion. Voor de wedstrijd en in de rust worden veel nummers uit de top 40 gedraaid. Ik begrijp dat je variëteit moet aanbieden, maar als we als club de Utrechtse mentaliteit en invloed zo belangrijk vinden, waarom draaien we dan niet onze klassiekers in het stadion? Herman Berkien komt altijd voorbij, gelukkig. Maar er is meer. Wie kent ze niet?


"We spelen 12 man tegen 11, we staan al voor, voordat we zijn begonnen, we zijn de vleugels van de Galgenwaard, we zijn Utrechts 12e man." "Mijn hele hartsjie leg bij Utreg, Forza Forza Utreg, mijn hele hartsjie leg bij FC Utreg." "Retteketet zei tante Jet, ik heb jeuk aan mijn schuiftrompet." "In Galgenwaard, ja Galgenwaard, daar is uw piek een daalder waard." "Dat is mijn Utrecht, mijn eigen mooie Utrecht." Ik wist niet dat je kwaad werd, denk toch eens aan je hartsjie man, neem lekker een koud badsjie man, dan knappie lekker op."


En er zijn nog zoveel meer pareltjes. Ik hoef niet elke wedstrijd de hele top 40 te horen. Wij zijn Utrecht en in Utrecht zijn heel veel goede liedjes gemaakt. De invloed van het Utrechtse lied moet groter. Dit verhoogt de sfeer. Mijn voorstel: 70% Utrechts, 10% hardstyle,19% Top 40/divers en 1% Rene Schuurmans. Nog een paar weken, dan begint het seizoen weer. Laten we er een Utrechts jaar van maken. Op het veld en op de tribune. FC Utrecht, ken je klassiekers!

25 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page