top of page
  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

Cultuurbewakers

Het gaat nooit vervelen, dit is mijn plek. Hier heb ik gehuild, hier heb ik gelachen en hier ligt mijn bloed. Hier zie ik mijn vrienden, hier zie ik mijn familie. Het is de opzwepende muziek die gedraaid wordt in het stadion, de supporters van de tegenstander, de sfeer, de spanning: mijn ding laat maar zeggen. Als er dan ook nog een paar knallen op het veld afgaan en er worden fakkels aangestoken, ben ik helemaal niet meer te houden. Ik word er in meegezogen.


Maar het is niet meer zoals vroeger. Het gaat om geld, altijd weer dat verdomde geld. Het zijn de grotere stadions, de luxe catering waar je nog net geen broodje carpaccio kan bestellen, FOX Sports met zijn 12.30-en16.45 wedstrijden en de hoge mate van beveiliging die aanwezig is om iedereen maar rustig te houden. Ik wil gewoon zondagmiddag om 14.30 naar mijn club, een broodje worst eten, misschien een stoeltje slopen en een steward uitschelden. Net als vroeger!


Maar de tijd kan niet teruggedraaid worden en je moet als club mee om niet af te haken. Logisch, ik ben voor ontwikkeling, maar het moet wel op de juiste manier gebeuren. Veel te vaak zie je mensen op posities zitten bij een club die de cultuur niet kennen en die niet weten wat er onder de supporters leeft. Namen van stadions worden veranderd, er worden grote marketingcampagnes opgezet die de echte supporter niet aanspreekt, clubmensen maken plaats voor grote investeerders en de identiteit wordt door rare beslissing te grabbel gegooid. Nu is er een groep die Feyenoord uit de Kuip wil halen. Niet mijn club, maar ik ben er vaak geweest met mijn eigen club. Ik kan mij een eredivisie moeilijk voorstellen zonder de Kuip.


Een investeerder, marketeer of een directeur heeft andere belangen dan wij en daar gaat het mis. Zij willen ten alle tijden winst maken, wij leven voor onze club. Het zit in ons bloed, generatie op generatie, wij zijn er altijd! Of we nou elke pot verliezen, het maakt niet uit. Voor ons gaat het niet om winnen of verliezen, degraderen of kampioen worden. Het gaat om onze stad, ons stadion en onze kleuren. Het is pure liefde, dit heeft niks met geld te maken. De supporters zijn de club, de cultuurbewakers, dat vergeten sommige bestuurders nog wel eens.

Ik kom hier al jaren en al word ik ouder en gaan de scherpe kantjes eraf, het vuur dooft nooit! Nog steeds kan het gebeuren dat mijn hart het wint van mijn verstand. Het zit in je of het zit niet in je. Schroef de beveiliging op, verander de naam van het stadion, verzin slechte marketingcampagnes en geef supporters een verbod voor niks. Mijn club zit in mijn hart, dat pakken jullie nooit van me af. Wij zijn hier altijd!

33 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page